BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

STARBUCKS TIDAK HALAL? KOMEN SIKIT?

Hello!
Anyeonghaseyo!
.
.
.
Hurmph....Dah lama Ika dengar orang cakap STARBUCKS tak halal. Tapi Ika masih tak tahu sama ada ia nya BENAR atau TIDAK. Pendapat anda? Oke,tengah-tengah aku menyiasat (cey!menyiasat tu),aku tertarik dengan satu article ni, "Dimana Kebenarannya..Starbucks Halal ke Haram?" Emmm...bila aku baca je article tuh,aku baru tahu yang STARBUCKS tu haram, Tapi pendapat anda bagaimana? hmmm...

(click kalau tak nampak dengan jelas)

lepas je aku terjumpa article tuh, aku bace bawah gambar tuh, dia ada tulis

"Yang nih bertarikh 31 /10/2010.. tahun lepas la.. kecoh kejap.. then naik pulak yang ni..

KUALA LUMPUR - Umat Islam tidak perlu keliru dengan penyebaran mel elektronik akhir-akhir ini berhubung status halal beberapa produk keluaran rangkaian kafe ternama, Starbucks.
Pengarah Bahagian Hub Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zainal Abidin Jaffar dalam e-mel kepada Kosmo! menjelaskan, siasatan mereka mendapati, dakwaan pihak tertentu itu tidak berasas.
"Ia disahkan sebagai halal dan apa yang berlaku merupakan kekeliruan di kalangan pengguna sahaja," katanya sebagai mengulas kiriman e-mel kononnya ia kenyataan Jakim mengesahkan status haram produk terbabit.
Kosmo! yang juga menerima e-mel itu dimaklumkan bahawa pelbagai produk syarikat berkenaan seperti coklat, vanila dan kopi didakwa mengandungi lemak babi selain sejenis arak, rum.
Mengulas lanjut, Zainal Abidin menambah, penggunaan bahan kimia dengan kod E471 atau mono di-glycefides dalam produk itu turut disahkan halal sebagai bahan tambahan makanan dibenarkan.
"Jakim sendiri membuat pemeriksaan terperinci dan ujian makmal untuk memastikan bahan itu mendapat pengesahan halal berasaskan kepada tumbuhan sahaja serta digunakan oleh kilang berdaftar dengan Jakim," tegasnya.
Beliau juga memaklumkan Starbucks Coffee Company Sdn. Bhd. dan The Coffe Bean & Tea Leaf (Malaysia) Sdn. Bhd. masih memegang sijil halal dikeluarkan oleh Jakim yang tamat tempoh akhir tahun depan."
Apakah Pendapat Anda?

Info :-
Untuk pengetahuan umum, RM1 dari pembelian makanan atau minuman di STARBUCKS,ia akan disumbangkan ke AMARIKA untuk membeli alatan tentera untuk ISRAEL dan menyuruh mereka memusnahkan tanah islam di PALESTINE. So jika anda membeli makanan or minuman di STARBUCKS,ianya seolah-olah kita membantu ISRAEL memusnahkan tanah islam kita :)
Harap Maklum.... :D

p/s: Jika siapa-siapa yang tak puaz hati dengan post aku ini, Aku tak nak gadoh2 dengan korang, aku just nak cakap 1 benda... "Ada Aku Kisah?" :)

0 Komen Orang Baik: